כשהפחד משתלט על חיינו

הפחד הוא טבעי כאשר הוא מתעורר ממצב או גורם חיצוני המאיים על קיום האדם. רגש זה הוא טבעי לחלוטין, יעיל שומר ומגן עלינו. המודעות לסכנה עוזרת להתכונן למאבק והגנה מפני המצב. כאשר הפחד משתק את האדם, מעכב יוזמה,התפתחות ותפקוד- זאת חרדה.


החרדה [Anxiety]לעומת הפחד מתעוררת גם כאשר אין מצב חיצוני המצדיק את התחושות הפיסיולוגיות שהאדם חש.


החרדה היא תחושה אישית [סוביקטיבית] של אי-שקט וחששות אשר אליה מתלוות תגובות גופניות של: דופק מהיר, קושי בנשימה, סחרחורת, בחילה, הזעה ועוד.

פחד זה נחשב לנוירוטי-פחד שאין לו אחיזה במציאות. מקורו נפשי ולעיתים קשור לזכרון מכאיב שהודחק ומצבים מסוימים מעוררים אותו.

קיימים מצבי חרדה שונים:

חרדה היסטרית – [Panic Attacks] "שוש מתעוררת בפתאומיות בלילה, חשה קושי בנשימה, דופק מהיר, סחרחורת, הזעה, חשש שהיא הולכת למות. היא כמובן אינה יודעת מה הסיבה לכך. לפעמים זה קורה לה כאשר היא בקניות ולפעמים בדרך להצגה ואז היא מוטרדת שמא אנשים שמכירים אותה יראו את מצבה המביך ועל כן היא הפסיקה לצאת לכל מיני מקומות בתרוצים שונים. היא חוששת לנהוג שמא זה יקרה לה בזמן נהיגה." עולמה של שוש מצטמצם מאד ובני משפחתה מודאגים ולא תמיד מבינים.

חרדה ספציפית [פוביה]-אינה משפיעה על כל תחומי החיים אלא קשורה למצבים מסוימים: חרדה ממקומות גבוהים, גשרים, מקומות סגורים, מעליות, חרדה מחיות מסוימות, חרדת טיסות, חרדה מפני רופא שיניים, חרדת דיבור בפני אנשים, או אכילה במקומות ציבוריים, חרדת מבחנים, חרדה מפני ראיון עבודה ועוד. אנשים שלהם חרדה ספציפית נמנעים מלהחשף למצב הגורם לכך בתרוצים שונים.

מחשבות טורדניות חוזרות, דאגות [אובססיה] ופעילות חוזרת על עצמה מספר פעמים להפחתת החרדות [קומפלסיב]. לדוגמא אדם חושש שמשהו רע יקרה חוזר ובודק שנעל את הבית וכבה את האש מספר פעמים ומתקשה לעזוב את הבית בשל כך. או אדם החושש מזהום שוטף את ידיו עד זוב-דם. טכסים אלו משתלטים על החיים ולמרות שאדם יודע שאין בזה הגיון קשה לו להתגבר.

חרדה מפני מחלות, חרדה מפני מוות ודאגנות יתר ללא סיבה ריאלית.

אנשים שנחשפו לסכנת-חיים, [טראומה] לדוגמא תאונת דרכים קרוב לוודאי יחשפו למחשבות חוזרות על המקרה, סיוטי לילה, צורך להמנע מלחשוב על הארוע וחזרה למקום הארוע, התרחקות מאחרים, חוסר עניין בפעיליות שענינו אותם בעבר, קושי בריכוז, חוסר סבלנות ודכאון.

החרדה היומית היא טבעית אך כאשר היא משתלטת על חיינו, מעסיקה אותנו יותר מהרצוי, אינטנסיבית ומפריעה לתפקוד נורמלי- זה הזמן לפנות ליעוץ ולקבל עזרה.

יש היום טיפולים קוגנטיביים, טיפול תרופתי ותרגילי הרפיה העוזרים להגיע לשורש הבעיה, להקל על האדם ולאפשר איכות חיים טובה יותר.


הסיבות לחרדה קשורות בילדות, הורים שהזהירו את הילד רוב הזמן מהעולם סביבו, הורים שמנעו מן הילד אפשרות לבטא את עצמו או הורים המקנים את חרדותיהם לילדיהם.

סיבות ביולוגיות: מצבים רפואיים או תרופות אשר גורמים לתופעות דומות לחרדה. סיבות סביבתיות: מתח-נפשי, שינוי משמעותי בחיים-נישואין, גירושין, לידה, החלפת מקום מגורים, פיטורין מעבודה, מוות ואבדן של אדם קרוב, דיכוי רגשות,דמוי-עצמי נמוך,חוסר מטרה בחיים.


ילדים וחרדות


ילדים מטבעם אינם פחדנים. ישנם פחדים טבעיים במשך שנות ילדותם. בגיל חצי שנה בערך מופיע פחד מפני זרים. ילדים בגילים שלוש עד שבע פוחדים מחשכה, ממפלצות ודמיות דמיוניות אחרות. זה נורמלי הם פוחדים ללכת לישון בעצמם או מתעוררים בבהלה מחלום בבכי. ילדים מגיל חמש מפתחים סקרנות לגבי המוות, עם הסקרנות מתפתחים גם פחדים מפני שהם אינם יודעים לתת הסבר לתופעה. ילדים בגיליים שונים אשר נחשפים לחדשות וסרטי-אימה יגלו פחדים יותר מאחרים.

חשוב להקל על הילד. להסביר לו שזה נורמלי לפחד, להרגיע אותו. כאשר ילד חושש מחושך יש לאפשר אור לילה, סיפורים על ילדים אחרים שחוששים יעזרו להפוך את המצב לנורמלי. אם אתם רואים שהפחד משתלט על חייו ומונע ממנו פעיליות שילדים אחרים בגילו נהנים, פנו לעזרה.

מומלץ להורים לבדוק התאמת הסרטים לגילם של הילדים ולרגישותם לאלימות המצויה ברבים מהסרטים. [כולל סרטים מצוירים]

הפחד הוא גורם מרתיע, מזהיר מסכנה ולכן הוא חשוב. אנו רוצים ללמד את הילד להזהר מסכנות ולהפעיל שקול דעת בעת הצורך. אין לבייש ילד חושש ופוחד, אין להעביר בקורת על כך, צריך לעזור לו להתגבר ולתפקד מתוך בטחון. אמיצים הם אלו שפוחדים ומתגברים על הפחד."איזהו הגבור - הכובש את יצרו"

עשר המלצות להתמודדות עם החרדה:


-הכר בכך שהפחד והחרדה קיימים בנפשך ובדרך בה אתה חושב ומהווים תפיסת מציאות. החרדה אינה גורם חיצוני הפועל באופן עצמאי.


-מותר לטעות. אל תחשוב שאם נכשלת בעבר אתה תכשל תמיד. אפשר לשנות את מה שאתה חושב על עצמך ולפעול מתוך עמדה של כוח ואמון בעצמך.


-הכר בפחד-התמודד איתו, מצא את שורש הבעיה ופתור אותה בעצמך או בעזרת אחרים. אל תתעלם-אי אפשר לברוח מהתמודדות.


-חרדה אינה קשורה לסיבות גופניות – היא סוביקטיבית מעוותת, אינה קשורה במציאות וניתנת לטיפול קוגניטיבי-נפשי.


-לפעמים התנגדות לעשית דברים היא מסווה של פחד. ...אני לא נהנה מטיסות... אני לא מעוניין ב....אני לא חייב לעשות... ניסיתי אבל.... זה מסוכן... זה טיפשי.... זה משעמם... כאשר אנו בוחרים באי-עשיה, המנעות, אנחנו מטפחים את הפחד.


-החרדה אינה עוזרת לנו ואינה מגינה עלינו.


-כאשר מנסים משהו חדש, יש בכך אי-נוחות מהלא נודע, אבל אין זאת הוכחה שמשהו לא בסדר.


-מחשבה טורדנית והרגל כפייתי – ניתנים לטיפול.


- כאשר אנו פוחדים יותר ויותר, אנו נסגרים, שותקים וחיינו מצטמצמים.


-אינך צריך להיות קרבן הפחד והחרדה- הכר בעובדה שיש צורך לפתור בעיה אם רק תושיט יד לעזרה.


כעס, עצב, עצבנות, דכאון, שתלטנות גם הם סימנים של פחד. אפשר לבלות ימים שלמים ולדבר על מה שלא בסדר, מה יכול לקרות ומה לא עובד בחיינו, אל תעשה זאת. הסתכל סביב, ותכנן את הצעד הבא, כל צעד יהיה לימוד בזמן אמיתי מהמעשה וגם מהטעות.